juli 2016

314 moh.

Jeg er p plass i Mlselv og etter noen dager med Mlsnesdagene og avslapping har jeg faktisk dratt meg opp p fjellet. Jeg fortalte dere jo at noe av det vi skulle mens vi var her oppe var nyte naturen og g p fjellet. Idag var dagen og fjellet ble Geitberget p Mlsnes.

Nr vi var p toppen tok vi oss en god drikkepause (som vi ogs gjorde minst fem ganger p tur opp) og nyt utsikten over Mlsneshalvya. En utrolig pen plass som jeg trives godt p! Vi gikk ganske langt inn p fjellet for mte svigermor som l over fra kvelden fr. Vi grilla, sov litt delvis i lyngen, badet, spikka og levde som om det var null bekymringer. Sola stekte og vi ble bde brune, brente, svette og slitne.

Jeg bestemte meg for lage middag til oss i kveld og det ble biff, fltepoteter og fltesaus med lk p menyen noe som s ut til falle i smak. Vi rakk ikke spise ute fr det plutselige regnet tok oss her ute, men det var godt etter flere utrolige varme og trre dager. Tordenvret som startet mens vi var p vei ned fra fjellet bygde seg opp og ble litt verre fr det etterhvert ga seg helt. Her avsluttes dagen med avslapping og kos mens vi moter oss opp til en tur som er mange hundre meter hyere enn Geitberget. Vi satser p f det til hper vret er p vr side nr det nrmer seg helg igjen!

Trening uten senter!

Gjesteinnlegg, Andr

Om man ikke har treningssenter tilgjengelig, ikke har rd eller er man rett og slett bare lei senter og vil gjre noe nytt, er det uansett godt mulig f en god treningskt!

Har vrt opptatt i det siste med hjelpe til med et bryllup, s det har dessverre ikke vrt like mye tid til trene som jeg helst vil ha. Can't go soft! Men idag fikk jeg tid og muligheten til trene igjen! Har medlemskap p Impulse treningssenter i Trondheim, men siden jeg ikke har mulighet til dra opp dit n, bestemte vi oss for trene i hagen til svigermor.

Hun hadde et par sementsekker p 25 kg hver liggende og siden man ikke trenger srlig mye mer enn motivasjon for f inn en god kt, s kjrte vi p og trente hele kroppen med hjelp av en sekk med sement!

Vanligvis trener jeg et split program med forskjellige kroppsdeler hver gang (rygg og bakre skulder en dag, bryst og skulder en annen dag, osv.), men idag gikk jeg for et par velser hvor jeg trener hele kroppen.

Begynte med kneby! Slang bare sementsekken p ryggen og gikk "Ass to grass"! Kjempebra velse som jobber alle musklene p benet, men mest p quadriceps, som ligger p fremsiden av lret.

Forsatt med enda en ben-velse som kalles Glute Bridge! Denne tar mest p musklene p rompa men ogs baksiden p lret.

Den siste ben-velsen jeg tok var Calf Raise! Denne fokuserer p leggen og hjelper til bygge styrke og strrelse i den muskelgruppen! Mtte slenge p enda en sementsekk siden det var litt lett med bare 25 kg. Man m kjenne at blodet pumper! (Dere vet hva Arnold Schwarzenegger sa om "The Pump").

Etter bein var det ryggen sin tur! Kjrte p med fremover-byd roing! Denne (som kneby) er en stor velse som jobber flere muskler samtidig. Hovedfokuset er midtre del av ryggen, mens biceps, lats (den brede ryggmuskeln) og skulder hjelper til.

Tok enda en ryggvelse etterp! Slo til med en-arms roing. Denne trener ogs mesteparten av ryggen, men med denne fr du trent en side om gangen som er bra hvis man vil isolere en side av kroppen. F.eks hvis noen er sterkere p sin dominante side (vanligvis hyre for hyrehendte) eller hvis man vil rette ubalanser i strrelsene p musklene p hver side.

Etter rygg hoppet jeg p en enkel bryst velse. Push-ups er en kjempebra velse der du kun trenger egen kroppsvekt for gjennomfre!

Kunne jo ikke glemme skuldermusklene! Skulderpress er en god velse hvor skuldermusklene tar mest, men triceps m ogs hjelpe til for lfte sementsekken over hodet! Bakre del av skulderen fr jobbet med ro-velsene og midtre -og framdelen av skulderen tar mer i denne.

Mot slutten av kten mtte armene jobbe litt! Tok en variasjon av pull-ups med et dekk og et huskestativ! Med denne variasjonen fokusere jeg mer p bicepsen, men ryggen jobber ogs litt. Bicepsen jobber for dra kroppen opp ved bye armen.

Avsluttet med en isoleringsvelse for triceps. Kan ikke glemme den! Dips med benk er enkel velse man kan gjre overalt. Bruk en stol, en benk, ol. i nrheten. Lett gjre et par repetisjoner mens man venter p bussen eller har et eller to minutter til overs. All trening er god trening!

Var litt insekter som fly rundt men det stoppet ikke meg i gi alt! Treningen tok ikke lang tid og med hy intensitet trenger man ikke mer enn en 30-45 minutters kt. Enkel gjennomfre, trener hele kroppen og er helt gratis!

Fr dere trent innimellom sommerferiens late dager?

-Andr

Toppetur i Hvittingfoss

Idag dro jeg, Andr, May Kristine, Doffen og Peder p tur opp Hgsen. En fin topp her hjemme i Hvittingfoss. Det har vrt supert vr hittil idag og det mtte vi bare utnytte. Jeg hadde ogs veldig lyst til g en plass med utsikt over Hvittingfoss for vise Andr. Det er jo s fint her hjemme. Han trives godt han ogs, s kanskje vi ender opp her en gang.

Det er flere snne topper her i Hvittingfoss og det som er s greit er at vi ikke trenger sette av hele dagen p en tur. Man kan s klart det ogs, men om man vil p en litt mindre tur er denne blant de veldig fine g. Vi dro i halv tolv tiden idag og var hjemme litt fr to. Doffen koste seg og bada i hver eneste dam han kom over. Er det noe han elsker, s er det bade! P toppen skreiv vi oss inn i boka, spiste litt blbr og ruslet etterhvert nedover igjen. Mye dyr der oppe n, s vi klarte ikke vre p toppen s lenge, haha.

Nr vi drar nordover til Troms p torsdag er planen bruke en av dagene der oppe til dra p topptur. Toppene der er en del strre og turene blir dermed lengre og tyngre. Blir nok kanskje sette av dagen, ta med litt niste og ta oss god tid opp. Kondis er ikke min sterke side, s det blir litt pauser p turen uansett.

Takk for turen, hper det ikke er lenge til neste gang!

N fr du svar p studieplassen

Hei!

Det er mange der ute som venter p f svar fra samordna opptak n. Det er allerede ute! I alle fall for noen. Samboeren min har ftt svar, s jeg er bare kjapt innom for fortelle dere at det kan vre verdt det, logge inn for se om sknadene deres er blitt behandlet.

Jeg nsker dere alle lykke til! Gratulerer til de av dere som har kommet inn. Og til de av dere som ikke kom inn, det er ikke helt for sent. Det legges ut en restliste etter hovedopptaker der man kan ske p ledige studieplasser rundt om p hgskoler og universiteter. Ta en tur innom se om dere finner noe dere liker! Det kan virkelig vre verdt det. Om det ikke er noen ledige plasser som frister er det bare et r og vente, s sker du igjen. St p!

Logg inn sjekk status HER!

"I do!"

Hei!

N er jeg p plass i Hvittingfoss, grsdagens festligheter kjennes ikke like godt p kroppen lenger og jeg er klar for oppdatere dere! Grsdagen var utrolig fin. Min rolle som toastmaster gikk ogs veldig greit og det virket som om folk var forngde. Det viktigste er s klart at brudeparet har en fin dag og det tror jeg absolutt de hadde.

Vielsen begynte i Eidanger kirke halv tolv. Jeg vet jeg sitter p mye flelser, men hadde ikke trodd at jeg var ei av de som kom til begynne grine nr den vakre bruden kom gende opp kirkegulvet. Det var jeg alts og jeg mtte bare innse at min eneste storebror faktisk skulle gifte seg. De siste dagene har jeg ftt tid til bli litt bedre kjent med bruden ogs og ho er virkelig en flott dame! Vielsen tok ikke s lang tid og under en time etter at den hadde begynt sto vi ute og gratulerte paret som n var blitt mann og kone.

Alle dro til lokalet, paret tok bilder og min rolle der og da ble passe p at de folk ikke ble gende i veien for paret og fotografen. De har tatt fantastisk fine bilder! Klokke fire var det klart for treretters hjemmelaget middag (laget av brudgommen selv), taler, sanger, lek, litt trer og mye latter. Etterp var det kaffe, kaker og noe godt i glasset hos de aller fleste. Alle var i veldig god form og folk danset, sang og ble kjent med nye folk. Jeg koste meg masse og jeg er s stolt av broren min som str der han gjr idag med kone, barn, hus, jobb og alt p stell. N venter de opp -og nedturer som er selve livet.

Dere skal s klart endelig fr se kjolen jeg kjpte ogs. Den finner dere bilde av nederst i innlegget og jeg er s glad i den! Ta turen til Agape folkens, det anbefales.

Oppdatering fra stlandet!

Hei!

Beklager drlig oppdatering de siste dagene, men jeg har faktisk ikke hatt ordentlig tid til sette meg ned skrive fr n. Fra vi kom for to dager siden har det skjedd noe hele tiden. Jeg har s klart kost meg masse hilst p familie jeg ikke har mtt p over et r, men det har ogs blitt en del planlegging til bryllupet som er allerede imorra. Jeg har skrevet velkomsttale, skrevet annen tale, satt opp plan, pakket inn gaver, vrt med ordne lokalet ogs videre. Jammen mye som skal gjres og planlegges fr en snn dag, men jeg gleder meg og trur det kan bli bra. Samtidig har jeg kost masse med mitt yngste tantebarn og blitt kjent med han igjen. Han er straks to r og husket meg ikke fra i fjord. N er vi bestevenner og koser oss masse, haha. Det har blitt noen kuler kort, litt avslapping, litt handling og masse kos med valpen i huset. Vurderer ta han med meg til Trondheim. Han er jo s fin og jeg er en sucker for valper.

Idag skal vi en tur til Hvittingfoss i bursdagsselskapet til min eldste sster som blei hele 30 r den 13.juli. Eller ho bor i Svarstad, men det gr nesten for det samme. Mamma kommer henter oss her i Porsgrunn om litt ogs kjrer vi til Svarstad etter at hun har ftt hilst p folket her. N er vi litt over alle hauger her og vi skal plutselig opp p lokalet for hjelpe til litt igjen s jeg fr avslutte innlegget her ogs skrives vi snart!

La ferien begynne

N er endelig ferien i gang for vr del og selv om det i skrivende stund straks er midnatt koser vi oss med tv og mat etter kveldsvakt p jobben. Om f timer m vi st opp for ordne det siste, f tak i en flybuss og komme oss til flyplassen for rekke flyet til Oslo. Det blir en litt stressende start p ferien med lite svn og mye reise, men vi gleder oss masse likevel. Vi blir litt i Oslo i morgen fr vi drar videre til Porsgrunn. Der skal broren min hente oss ogs blir det full bryllupsplanlegging fra min side i all fall. Som toastmaster fler jeg at jeg m ha alt planlagt og p stell. Nr det kommer til snne ting blir jeg litt kontrollfreak og stressa om ikke jeg veit hva som skjer, haha.

Som dere ser jobber vi p bunnpris begge to og trives med det. Det skal allikevel bli godt med fri og mulighet til komme litt ut av byen og tilbake til hjemmene vre. Vi kommer fra hver vr side av landet s vi fr med oss bde nord og sr i perioden vi har fri. Det skal bli s godt se igjen familien!

N blir det straks kveld her hjemme, sov godt!

Ferieplaner

Hei!

Ferien str endelig for tur for min del ogs. Jeg var ferdig p skolen for sommeren for rundt en mned siden, men fr ikke ordentlig fri fr klokken 23 i kveld. Jeg jobber nemlig ved siden av studiene og det resulterer i litt jobb i sommerferien ogs noe som for min del er helt ndvendig. I kveld er det allikevel min tur (og samboerens) til f ferie og vi fr fri til og med 31.juli. Det er tilbake p jobb igjen 1.august.

I morgen tidlig tar vi fly fra Trondheim til Oslo. Vi blir litt i Oslo fr vi etterhvert tar toget til Porsgrunn. Vi blir i Porsgrunn for forberede til min brors bryllup p lrdag. P fredag tar vi en svipptur til Hvittingfoss for beske ssteren min og feire hennes bursdag. Vi drar tilbake til Porsgrunn samme kveld siden bryllupet er dagen etter. Etter bryllupet drar vi til Hvittingfoss for vre der til 21.juli. Da skal vi vre hos min mor, bare slappe av og prve mte familie vi ikke har sett p lenge.

Den 21.juli drar vi fra Oslo til Troms sent p kvelden. Vi blir hentet av Andr sin bror som kjrer oss til deres hjemplass p Mlsnes i Mlselv. Vi gleder oss masse til ta turen nordover ogs. Det er jo s fint der oppe! I nord skal vi blant annet delta p sommerdagene. En tradisjon de har hvert r, men jeg har ikke vrt med fr. Vi har planlagt dra p fjelltur, nyte naturen og bare slappe av ved sjen.

Bilde fra frste gang jeg var p Mlsnes

I r som i fjord blir det bare innenlandsferie p oss, men vi klager ikke. Vi trives s godt her til lands og kan slappe av like mye her som i syden til tross for hvor mye jeg elsker reise. Vi fr ta det igjen en annen gang. Planene vi har foran oss vil gjre at dagene og ferien gr superfort, s vi skal prve f det meste ut av dagene vi har og bare nyte. Plutselig er vi tilbake til hverdagen og ikke bare jobb, men for min del fulltids skolegang i tillegg.

Sneakpeek p bryllupsantrekk

Jeg har allerede skrevet om min tur til Agape her i Trondheim, men n tenkte jeg vise dere en liten del av hvordan kjolen min er og hvordan antrekket blir. Dere skal f ordentlige og hele bilder nr kjolen er p den 16.juli. Da skal broren min gifte seg og jeg har ftt gleden av vre toastmaster. Jeg gleder meg masse, men er litt nervs ogs, haha! Jeg har aldri vrt toastmaster fr, men jeg tror det skal g greit.

Kjolen i seg selv er den dyreste delen av dette antrekket s jeg valgte ikke dra den s langt nr det kom til sko og tilbehr. En helt vanlig skobutikk og en smykkebutikk som glitter gr helt fint for min del. Jeg er ikke ndt til g til gullsmed for finne noe fint. Jeg er strlenge forngd og gleder meg til dagen er her!

Aldri for sent ske folkehgskole

Hei!

Jeg ville bare skrive en liten shoutout til alle folkehgskoler og til dere som vurderer g eller skal g folkehgskole til hsten. Jeg kan bare skrive om mine egne opplevelser i forhold til den folkehgskolen jeg var p, s hvordan de har det andre plasser vet jeg ikke like mye om.

Jeg m frst og frem bare f ppeke at det ikke er for sent! Det er ikke frist p folkehgskoler p samme mte som andre skoler. Det er fullt nr det er fullt, og er det ledige plasser i august s skal du ikke se bort ifra at du fr plass om du sker. Nr jeg gikk folkehgskole var det et tilfelle der det kom inn en elev etter at skoleret hadde startet, s her er det muligheter om trangen til g folkehgskole kommer i siste liten.

Jeg gikk p sane folkehgskole i Bergen (kull 13-14) og jeg kunne ikke byttet bort ret for noe! Jeg fikk dyrke en av mine store jentedrmmer, jeg fikk venner for livet, jeg fikk meg kjreste som n er min samboer, jeg fikk kjenne p livet, jeg fikk reise, jeg fikk oppleve ting jeg ellers ikke hadde opplevd, jeg lrte... Og denne listen kan bare bli lenger og lenger. Jeg gikk hestesport og vi var en av de strste klassene p skolen. Vi hadde en ukestur til Osloomrdet og nesten et treukers opphold i USA. Alle linjene har hver sin utenlandstur.

En vanlig dag p sane starter med frokost og morgensamling. Skolen er proppet full med gode, morsomme og forstelsesfulle lrere. Husmor er bare verdens steste dame og jeg tror alle falt litt for henne. Etter morgensamling gjorde vi litt forskjellig. Vanligvis har alle elevene et opplegg med linjene sine, men vi gjorde mye annet ogs. Vi har for eksempel mange valgfag og velge mellom. Jeg valgte teddybjrnverksted og musikal. Dette er p en mte et par sidefag man har i tillegg til linjene sine og skolen har mange fag velge mellom. I tillegg bygger skolen p opplevelse rundt kultur og opplevelser i nromrdet s det ble flere turer til byen for oppleve kulturlivet. Vi dro ogs p seiltur mot slutten av oppholder der vi fisket, gikk i land og grillet, hadde morsomme aktiviteter og bare koste oss.

I tillegg har hele skolen et fellesprosjekt der linjene legges til side og alle elevene jobber sammen med et prosjekt som skal vises til foreldre og andre folkehgskoler. Dette er utrolig morsomt! I lpet av skoleret har hver linje ansvaret for "presentere" linjen sin til de andre elevene p skolen med hver sin dag der linjene selv hadde ansvaret for arrangere. Ogs m jeg ikke glemme alle de morsomme elevkveldene vi hadde. Elevkvelder med god mat, aktiviteter, latter, musikk og kos er helt supre og minnerike kvelder.

Men, selv om jeg personlig aldri ville vrt foruten mitt r p folkehgskole finnes det utfordringer der som p andre plasser. Det kan vre tft for mange bo s tett opp p andre i s lang tid. Det er sju internat p den skolen jeg gikk p og vi var rundt 80 elever om jeg husker rett. Det kan vre tft finne sin plass i mengden. Det kan vre tft for mange vre s langt hjemme fra med folk man i starten ikke kjenner i det hele tatt. Kanskje finner man ut at det ikke er den rette plassen vre og det er helt greit. Samtidig blir folkehgskoleret litt som man gjr det til. Man kan velge holde litt igjen eller man kan velge vre med arrangere og engasjere. Ta en tur til byen, ta en kveld p kjkkenet og inviter hele internatet p tacokveld, samles i stua og se en film, spill et spill. Man gjr rett og slett det man har lyst til.

Gr man folkehgskole fr man nye erfaringer innenfor et omrde man selv velger g. Man fr to studiepoeng, noe som er to poeng mer enn man fikk fr. Det ser bra ut p en CV. Man fr fri fra karakterer og press. Jeg vil absolutt anbefale folkehgskole!

Hjemmesiden til sane finner dere HER og priser finner dere HER.

Agape - Trondheim

Er du en av de som stirrer opp p de store og pne vinduene til Agape her i Trondheim og ser de utrolig fine kjolene som gjerne skulle vrt med deg hjem? Du er ikke alene!

Jeg har hatt skikkelig trbbel med finne kjole til min brors bryllup som er om f dager. Agape var ikke en gang i mine tanker fordi jeg hadde for meg at en selskapskjole der kostet titusenvis av kroner. Den siste butikken jeg var innom i hp om finne en kjole som passet meg, rdet meg til g til Agape i og med at jeg ikke fant min match der. Jeg tok imot rdet og i frykt for tmme lommeboka gikk jeg likevel opp trappene og fant meg selv midt i en elegant butikk full av utrolig fine kjoler. Det tok ikke lang tid fr jeg falt for mer enn en. Jeg kom i kontakt med en hyggelig dame som jobber der og hun ble straks min "personal shopper". Med kunnskapen hun har fant hun kjapt frem en kjole ogs stylet hun meg opp fra topp til t. Like etterp sto jeg foran speilet i en kjole jeg aldri hadde trodd skulle bli med meg hjem litt senere.

Jeg falt for den frste kjolen jeg hadde p, sikkert fordi jeg aldri noen gang har hatt p meg en s fin kjole og fordi hun som fant den frem visste hva som passet. Jeg har aldri passet s godt p en handlepose fra en butikk fr i hele mitt liv og jeg tror jammen ikke jeg har vrt s glad etter et kjp heller.

S til prisen. Som sagt trodde jeg prisene l p 10k pluss, men der tok jeg kraftig feil. Alle selskapskjolene l p under 4000kr pluss at de hadde 20% p s og si alle. Brudekjolene s jeg ikke p da jeg ikke var der for den type kjole i denne omgang. Jeg sier ikke at 4000kr er billig, men det er en del tusen mindre enn jeg i utgangspunktet trodde kjolene kostet. I tillegg var det en opplevelse for meg bli mtt av s hyggelige og profesjonelle damer. De visste hva de holdt p med for si det snn!

Det er ikke min siste tur til Agape og jeg hper med dette innlegget at dere tar turen dit ogs. De driver med bra arbeid. De har kun norske design i butikk. De har ogs gode skredderpriser om det skulle trenges. Butikken er finne i Olav Tryggvasonsgate 14 midt i Trondheim.