asaga

314 moh.

• Publisert: 26.07.2016, 23:39
  • Kategori: Trening og kosthold
  • Jeg er på plass i Målselv og etter noen dager med Målsnesdagene og avslapping har jeg faktisk dratt meg opp på fjellet. Jeg fortalte dere jo at noe av det vi skulle mens vi var her oppe var å nyte naturen og gå på fjellet. Idag var dagen og fjellet ble Geitberget på Målsnes.

Når vi var på toppen tok vi oss en god drikkepause (som vi også gjorde minst fem ganger på tur opp) og nøyt utsikten over Målsneshalvøya. En utrolig pen plass som jeg trives godt på! Vi gikk ganske langt inn på fjellet for å møte svigermor som lå over fra kvelden før. Vi grilla, sov litt delvis i lyngen, badet, spikka og levde som om det var null bekymringer. Sola stekte og vi ble både brune, brente, svette og slitne.

Jeg bestemte meg for å lage middag til oss i kveld og det ble biff, fløtepoteter og fløtesaus med løk på menyen noe som så ut til å falle i smak. Vi rakk ikke spise ute før det plutselige regnet tok oss her ute, men det var godt etter flere utrolige varme og tørre dager. Tordenværet som startet mens vi var på vei ned fra fjellet bygde seg opp og ble litt verre før det etterhvert ga seg helt. Her avsluttes dagen med avslapping og kos mens vi moter oss opp til en tur som er mange hundre meter høyere enn Geitberget. Vi satser på å få det til å håper været er på vår side når det nærmer seg helg igjen!

• Publisert: 26.07.2016, 23:39
  • Trening uten senter!

• Publisert: 19.07.2016, 22:49
  • Gjesteinnlegg, Andrè

Om man ikke har treningssenter tilgjengelig, ikke har råd eller er man rett og slett bare lei senter og vil gjøre noe nytt, er det uansett godt mulig å få en god treningsøkt!

Har vært opptatt i det siste med å hjelpe til med et bryllup, så det har dessverre ikke vært like mye tid til å trene som jeg helst vil ha. Can't go soft! Men idag fikk jeg tid og muligheten til å trene igjen! Har medlemskap på Impulse treningssenter i Trondheim, men siden jeg ikke har mulighet til å dra opp dit nå, bestemte vi oss for å trene i hagen til svigermor.

Hun hadde et par sementsekker på 25 kg hver liggende og siden man ikke trenger særlig mye mer enn motivasjon for å få inn en god økt, så kjørte vi på og trente hele kroppen med hjelp av en sekk med sement!

Vanligvis trener jeg et split program med forskjellige kroppsdeler hver gang (rygg og bakre skulder en dag, bryst og skulder en annen dag, osv.), men idag gikk jeg for et par øvelser hvor jeg trener hele kroppen.

Begynte med knebøy! Slang bare sementsekken på ryggen og gikk "Ass to grass"! Kjempebra øvelse som jobber alle musklene på benet, men mest på quadriceps, som ligger på fremsiden av låret.

Forsatt med enda en ben-øvelse som kalles Glute Bridge! Denne tar mest på musklene på rompa men også baksiden på låret.

Den siste ben-øvelsen jeg tok var Calf Raise! Denne fokuserer på leggen og hjelper til å bygge styrke og størrelse i den muskelgruppen! Måtte slenge på enda en sementsekk siden det var litt lett med bare 25 kg. Man må kjenne at blodet pumper! (Dere vet hva Arnold Schwarzenegger sa om "The Pump").

Etter bein var det ryggen sin tur! Kjørte på med fremover-bøyd roing! Denne (som knebøy) er en stor øvelse som jobber flere muskler samtidig. Hovedfokuset er midtre del av ryggen, mens biceps, lats (den brede ryggmuskeln) og skulder hjelper til.

Tok enda en ryggøvelse etterpå! Slo til med en-arms roing. Denne trener også mesteparten av ryggen, men med denne får du trent en side om gangen som er bra hvis man vil isolere en side av kroppen. F.eks hvis noen er sterkere på sin dominante side (vanligvis høyre for høyrehendte) eller hvis man vil rette ubalanser i størrelsene på musklene på hver side.

Etter rygg hoppet jeg på en enkel bryst øvelse. Push-ups er en kjempebra øvelse der du kun trenger egen kroppsvekt for å gjennomføre!

Kunne jo ikke glemme skuldermusklene! Skulderpress er en god øvelse hvor skuldermusklene tar mest, men triceps må også hjelpe til for å løfte sementsekken over hodet! Bakre del av skulderen får jobbet med ro-øvelsene og midtre -og framdelen av skulderen tar mer i denne.

Mot slutten av økten måtte armene jobbe litt! Tok en variasjon av pull-ups med et dekk og et huskestativ! Med denne variasjonen fokusere jeg mer på bicepsen, men ryggen jobber også litt. Bicepsen jobber for å dra kroppen opp ved å bøye armen.

Avsluttet med en isoleringsøvelse for triceps. Kan ikke glemme den! Dips med benk er enkel øvelse man kan gjøre overalt. Bruk en stol, en benk, ol. i nærheten. Lett å gjøre et par repetisjoner mens man venter på bussen eller har et eller to minutter til overs. All trening er god trening!

Var litt insekter som fløy rundt men det stoppet ikke meg i å gi alt! Treningen tok ikke lang tid og med høy intensitet trenger man ikke mer enn en 30-45 minutters økt. Enkel å gjennomføre, trener hele kroppen og er helt gratis!

Får dere trent innimellom sommerferiens late dager?

-André

• Publisert: 19.07.2016, 22:49
  • Toppetur i Hvittingfoss

• Publisert: 18.07.2016, 17:16
  • Kategori: Trening og kosthold
  • Idag dro jeg, Andrè, May Kristine, Doffen og Peder på tur opp Høgåsen. En fin topp her hjemme i Hvittingfoss. Det har vært supert vær hittil idag og det måtte vi bare utnytte. Jeg hadde også veldig lyst til å gå en plass med utsikt over Hvittingfoss for å vise Andrè. Det er jo så fint her hjemme. Han trives godt han også, så kanskje vi ender opp her en gang.

Det er flere sånne topper her i Hvittingfoss og det som er så greit er at vi ikke trenger å sette av hele dagen på en tur. Man kan så klart det også, men om man vil på en litt mindre tur er denne blant de veldig fine å gå. Vi dro i halv tolv tiden idag og var hjemme litt før to. Doffen koste seg og bada i hver eneste dam han kom over. Er det noe han elsker, så er det å bade! På toppen skreiv vi oss inn i boka, spiste litt blåbær og ruslet etterhvert nedover igjen. Mye dyr der oppe nå, så vi klarte ikke være på toppen så lenge, haha.

Når vi drar nordover til Troms på torsdag er planen å bruke en av dagene der oppe til å dra på topptur. Toppene der er en del større og turene blir dermed lengre og tyngre. Blir nok kanskje å sette av dagen, ta med litt niste og ta oss god tid opp. Kondis er ikke min sterke side, så det blir litt pauser på turen uansett.

Takk for turen, håper det ikke er lenge til neste gang!

• Publisert: 18.07.2016, 17:16
  • 0 kommentarer
  • Nå får du svar på studieplassen

• Publisert: 17.07.2016, 23:09
  • Hei!

Det er mange der ute som venter på å få svar fra samordna opptak nå. Det er allerede ute! I alle fall for noen. Samboeren min har fått svar, så jeg er bare kjapt innom for å fortelle dere at det kan være verdt det, å logge inn for å se om søknadene deres er blitt behandlet.

Jeg ønsker dere alle lykke til! Gratulerer til de av dere som har kommet inn. Og til de av dere som ikke kom inn, det er ikke helt for sent. Det legges ut en restliste etter hovedopptaker der man kan søke på ledige studieplasser rundt om på høgskoler og universiteter. Ta en tur innom å se om dere finner noe dere liker! Det kan virkelig være verdt det. Om det ikke er noen ledige plasser som frister er det bare et år og vente, så søker du igjen. Stå på!

Logg inn å sjekk status HER!

• Publisert: 17.07.2016, 23:09
  • "I do!"

• Publisert: 17.07.2016, 21:34
  • Hei!

Nå er jeg på plass i Hvittingfoss, gårsdagens festligheter kjennes ikke like godt på kroppen lenger og jeg er klar for å oppdatere dere! Gårsdagen var utrolig fin. Min rolle som toastmaster gikk også veldig greit og det virket som om folk var fornøgde. Det viktigste er så klart at brudeparet har en fin dag og det tror jeg absolutt de hadde.

Vielsen begynte i Eidanger kirke halv tolv. Jeg vet jeg sitter på mye følelser, men hadde ikke trodd at jeg var ei av de som kom til å begynne å grine når den vakre bruden kom gående opp kirkegulvet. Det var jeg altså og jeg måtte bare innse at min eneste storebror faktisk skulle gifte seg. De siste dagene har jeg fått tid til å bli litt bedre kjent med bruden også og ho er virkelig en flott dame! Vielsen tok ikke så lang tid og under en time etter at den hadde begynt sto vi ute og gratulerte paret som nå var blitt mann og kone.

Alle dro til lokalet, paret tok bilder og min rolle der og da ble å passe på at de folk ikke ble gående i veien for paret og fotografen. De har tatt fantastisk fine bilder! Klokke fire var det klart for treretters hjemmelaget middag (laget av brudgommen selv), taler, sanger, lek, litt tårer og mye latter. Etterpå var det kaffe, kaker og noe godt i glasset hos de aller fleste. Alle var i veldig god form og folk danset, sang og ble kjent med nye folk. Jeg koste meg masse og jeg er så stolt av broren min som står der han gjør idag med kone, barn, hus, jobb og alt på stell. Nå venter de opp -og nedturer som er selve livet.

Dere skal så klart endelig får se kjolen jeg kjøpte også. Den finner dere bilde av nederst i innlegget og jeg er så glad i den! Ta turen til Agape folkens, det anbefales.

• Publisert: 17.07.2016, 21:34
  • 0 kommentarer
  • Oppdatering fra Østlandet!

• Publisert: 15.07.2016, 11:27
  • Hei!

Beklager dårlig oppdatering de siste dagene, men jeg har faktisk ikke hatt ordentlig tid til å sette meg ned å skrive før nå. Fra vi kom for to dager siden har det skjedd noe hele tiden. Jeg har så klart kost meg masse å hilst på familie jeg ikke har møtt på over et år, men det har også blitt en del planlegging til bryllupet som er allerede imorra. Jeg har skrevet velkomsttale, skrevet annen tale, satt opp plan, pakket inn gaver, vært med å ordne lokalet også videre. Jammen mye som skal gjøres og planlegges før en sånn dag, men jeg gleder meg og trur det kan bli bra. Samtidig har jeg kost masse med mitt yngste tantebarn og blitt kjent med han igjen. Han er straks to år og husket meg ikke fra i fjord. Nå er vi bestevenner og koser oss masse, haha. Det har blitt noen kuler kort, litt avslapping, litt handling og masse kos med valpen i huset. Vurderer å ta han med meg til Trondheim. Han er jo så fin og jeg er en sucker for valper.

Idag skal vi en tur til Hvittingfoss i bursdagsselskapet til min eldste søster som blei hele 30 år den 13.juli. Eller ho bor i Svarstad, men det går nesten for det samme. Mamma kommer å henter oss her i Porsgrunn om litt også kjører vi til Svarstad etter at hun har fått hilst på folket her. Nå er vi litt over alle hauger her og vi skal plutselig opp på lokalet for å hjelpe til litt igjen så jeg får avslutte innlegget her også skrives vi snart!

• Publisert: 15.07.2016, 11:27
  • La ferien begynne

• Publisert: 13.07.2016, 00:22
  • Kategori: Blogg
  • Nå er endelig ferien i gang for vår del og selv om det i skrivende stund straks er midnatt koser vi oss med tv og mat etter kveldsvakt på jobben. Om få timer må vi stå opp for å ordne det siste, få tak i en flybuss og komme oss til flyplassen for å rekke flyet til Oslo. Det blir en litt stressende start på ferien med lite søvn og mye reise, men vi gleder oss masse likevel. Vi blir litt i Oslo i morgen før vi drar videre til Porsgrunn. Der skal broren min hente oss også blir det full bryllupsplanlegging fra min side i all fall. Som toastmaster føler jeg at jeg må ha alt planlagt og på stell. Når det kommer til sånne ting blir jeg litt kontrollfreak og stressa om ikke jeg veit hva som skjer, haha.

Som dere ser jobber vi på bunnpris begge to og trives med det. Det skal allikevel bli godt med fri og mulighet til å komme litt ut av byen og tilbake til hjemmene våre. Vi kommer fra hver vår side av landet så vi får med oss både nord og sør i perioden vi har fri. Det skal bli så godt å se igjen familien!

Nå blir det straks kveld her hjemme, sov godt!

• Publisert: 13.07.2016, 00:22
  • 2 kommentarer
  • Ferieplaner

• Publisert: 12.07.2016, 13:57
  • Hei!

Ferien står endelig for tur for min del også. Jeg var ferdig på skolen for sommeren for rundt en måned siden, men får ikke ordentlig fri før klokken 23 i kveld. Jeg jobber nemlig ved siden av studiene og det resulterer i litt jobb i sommerferien også noe som for min del er helt nødvendig. I kveld er det allikevel min tur (og samboerens) til å få ferie og vi får fri til og med 31.juli. Det er tilbake på jobb igjen 1.august.

I morgen tidlig tar vi fly fra Trondheim til Oslo. Vi blir litt i Oslo før vi etterhvert tar toget til Porsgrunn. Vi blir i Porsgrunn for å forberede til min brors bryllup på lørdag. På fredag tar vi en svipptur til Hvittingfoss for å besøke søsteren min og feire hennes bursdag. Vi drar tilbake til Porsgrunn samme kveld siden bryllupet er dagen etter. Etter bryllupet drar vi til Hvittingfoss for å være der til 21.juli. Da skal vi være hos min mor, bare slappe av og prøve å møte familie vi ikke har sett på lenge.

Den 21.juli drar vi fra Oslo til Tromsø sent på kvelden. Vi blir hentet av André sin bror som kjører oss til deres hjemplass på Målsnes i Målselv. Vi gleder oss masse til å ta turen nordover også. Det er jo så fint der oppe! I nord skal vi blant annet delta på sommerdagene. En tradisjon de har hvert år, men jeg har ikke vært med før. Vi har planlagt å dra på fjelltur, nyte naturen og bare slappe av ved sjøen.

Bilde fra første gang jeg var på Målsnes

I år som i fjord blir det bare innenlandsferie på oss, men vi klager ikke. Vi trives så godt her til lands og kan slappe av like mye her som i syden til tross for hvor mye jeg elsker å reise. Vi får ta det igjen en annen gang. Planene vi har foran oss vil gjøre at dagene og ferien går superfort, så vi skal prøve å få det meste ut av dagene vi har og bare nyte. Plutselig er vi tilbake til hverdagen og ikke bare jobb, men for min del fulltids skolegang i tillegg.

• Publisert: 12.07.2016, 13:57
  • Sneakpeek på bryllupsantrekk

• Publisert: 12.07.2016, 13:32
  • Kategori: Blogg
  • Jeg har allerede skrevet om min tur til Agape her i Trondheim, men nå tenkte jeg å vise dere en liten del av hvordan kjolen min er og hvordan antrekket blir. Dere skal få ordentlige og hele bilder når kjolen er på den 16.juli. Da skal broren min gifte seg og jeg har fått gleden av å være toastmaster. Jeg gleder meg masse, men er litt nervøs også, haha! Jeg har aldri vært toastmaster før, men jeg tror det skal gå greit.

Kjolen i seg selv er den dyreste delen av dette antrekket så jeg valgte å ikke dra den så langt når det kom til sko og tilbehør. En helt vanlig skobutikk og en smykkebutikk som glitter går helt fint for min del. Jeg er ikke nødt til å gå til gullsmed for å finne noe fint. Jeg er strålenge fornøgd og gleder meg til dagen er her!

• Publisert: 12.07.2016, 13:32
  • 0 kommentarer
  • Aldri for sent å søke folkehøgskole

• Publisert: 12.07.2016, 13:04
  • Hei!

Jeg ville bare skrive en liten shoutout til alle folkehøgskoler og til dere som vurderer å gå eller skal gå folkehøgskole til høsten. Jeg kan bare skrive om mine egne opplevelser i forhold til den folkehøgskolen jeg var på, så hvordan de har det andre plasser vet jeg ikke like mye om.

Jeg må først og frem bare få påpeke at det ikke er for sent! Det er ikke frist på folkehøgskoler på samme måte som andre skoler. Det er fullt når det er fullt, og er det ledige plasser i august så skal du ikke se bort ifra at du får plass om du søker. Når jeg gikk folkehøgskole var det et tilfelle der det kom inn en elev etter at skoleåret hadde startet, så her er det muligheter om trangen til å gå folkehøgskole kommer i siste liten.

Jeg gikk på Åsane folkehøgskole i Bergen (kull 13-14) og jeg kunne ikke byttet bort året for noe! Jeg fikk dyrke en av mine store jentedrømmer, jeg fikk venner for livet, jeg fikk meg kjæreste som nå er min samboer, jeg fikk kjenne på livet, jeg fikk reise, jeg fikk oppleve ting jeg ellers ikke hadde opplevd, jeg lærte... Og denne listen kan bare bli lenger og lenger. Jeg gikk hestesport og vi var en av de største klassene på skolen. Vi hadde en ukestur til Osloområdet og nesten et treukers opphold i USA. Alle linjene har hver sin utenlandstur.

En vanlig dag på Åsane starter med frokost og morgensamling. Skolen er proppet full med gode, morsomme og forståelsesfulle lærere. Husmor er bare verdens søteste dame og jeg tror alle falt litt for henne. Etter morgensamling gjorde vi litt forskjellig. Vanligvis har alle elevene et opplegg med linjene sine, men vi gjorde mye annet også. Vi har for eksempel mange valgfag og velge mellom. Jeg valgte teddybjørnverksted og musikal. Dette er på en måte et par sidefag man har i tillegg til linjene sine og skolen har mange fag å velge mellom. I tillegg bygger skolen på opplevelse rundt kultur og opplevelser i nærområdet så det ble flere turer til byen for å oppleve kulturlivet. Vi dro også på seiltur mot slutten av oppholder der vi fisket, gikk i land og grillet, hadde morsomme aktiviteter og bare koste oss.

I tillegg har hele skolen et fellesprosjekt der linjene legges til side og alle elevene jobber sammen med et prosjekt som skal vises til foreldre og andre folkehøgskoler. Dette er utrolig morsomt! I løpet av skoleåret har hver linje ansvaret for å "presentere" linjen sin til de andre elevene på skolen med hver sin dag der linjene selv hadde ansvaret for å arrangere. Også må jeg ikke glemme alle de morsomme elevkveldene vi hadde. Elevkvelder med god mat, aktiviteter, latter, musikk og kos er helt supre og minnerike kvelder.

Men, selv om jeg personlig aldri ville vært foruten mitt år på folkehøgskole finnes det utfordringer der som på andre plasser. Det kan være tøft for mange å bo så tett opp på andre i så lang tid. Det er sju internat på den skolen jeg gikk på og vi var rundt 80 elever om jeg husker rett. Det kan være tøft å finne sin plass i mengden. Det kan være tøft for mange å være så langt hjemme fra med folk man i starten ikke kjenner i det hele tatt. Kanskje finner man ut at det ikke er den rette plassen å være og det er helt greit. Samtidig blir folkehøgskoleåret litt som man gjør det til. Man kan velge å holde litt igjen eller man kan velge å være med å arrangere og engasjere. Ta en tur til byen, ta en kveld på kjøkkenet og inviter hele internatet på tacokveld, samles i stua og se en film, spill et spill. Man gjør rett og slett det man har lyst til.

Går man folkehøgskole får man nye erfaringer innenfor et område man selv velger å gå. Man får to studiepoeng, noe som er to poeng mer enn man fikk før. Det ser bra ut på en CV. Man får fri fra karakterer og press. Jeg vil absolutt anbefale folkehøgskole!

Hjemmesiden til Åsane finner dere HER og priser finner dere HER.

• Publisert: 12.07.2016, 13:04
  • Agape - Trondheim

• Publisert: 12.07.2016, 01:54
  • Kategori: Blogg
  • Er du en av de som stirrer opp på de store og åpne vinduene til Agape her i Trondheim og ser de utrolig fine kjolene som gjerne skulle vært med deg hjem? Du er ikke alene!

Jeg har hatt skikkelig trøbbel med å finne kjole til min brors bryllup som er om få dager. Agape var ikke en gang i mine tanker fordi jeg hadde for meg at en selskapskjole der kostet titusenvis av kroner. Den siste butikken jeg var innom i håp om å finne en kjole som passet meg, rådet meg til å gå til Agape i og med at jeg ikke fant min match der. Jeg tok imot rådet og i frykt for å tømme lommeboka gikk jeg likevel opp trappene og fant meg selv midt i en elegant butikk full av utrolig fine kjoler. Det tok ikke lang tid før jeg falt for mer enn en. Jeg kom i kontakt med en hyggelig dame som jobber der og hun ble straks min "personal shopper". Med kunnskapen hun har fant hun kjapt frem en kjole også stylet hun meg opp fra topp til tå. Like etterpå sto jeg foran speilet i en kjole jeg aldri hadde trodd skulle bli med meg hjem litt senere.

Jeg falt for den første kjolen jeg hadde på, sikkert fordi jeg aldri noen gang har hatt på meg en så fin kjole og fordi hun som fant den frem visste hva som passet. Jeg har aldri passet så godt på en handlepose fra en butikk før i hele mitt liv og jeg tror jammen ikke jeg har vært så glad etter et kjøp heller.

Så til prisen. Som sagt trodde jeg prisene lå på 10k pluss, men der tok jeg kraftig feil. Alle selskapskjolene lå på under 4000kr pluss at de hadde 20% på så og si alle. Brudekjolene så jeg ikke på da jeg ikke var der for den type kjole i denne omgang. Jeg sier ikke at 4000kr er billig, men det er en del tusen mindre enn jeg i utgangspunktet trodde kjolene kostet. I tillegg var det en opplevelse for meg å bli møtt av så hyggelige og profesjonelle damer. De visste hva de holdt på med for å si det sånn!

Det er ikke min siste tur til Agape og jeg håper med dette innlegget at dere tar turen dit også. De driver med bra arbeid. De har kun norske design i butikk. De har også gode skredderpriser om det skulle trenges. Butikken er å finne i Olav Tryggvasonsgate 14 midt i Trondheim.